четвер, 9 лютого 2017 р.

Тиждень рідної мови

                     Лунай, величне наше слово!


                                                
Учитель. Сьогодні говоритимемо про найдорожче, найсвятіше, про те, що кожен з нас всотав у себе ще з молоком матері, те, що кожен увібрав у серце разом з бабусиною казкою, те, що понесемо у своє життя, допоки й віку нашого земного, а потім - і небесного. А понесемо мову - "золоту зоряночку" нашої душі і долі, бо тільки рідним словом можна проговорити до серця...
   Учень. Кожному у дар Божий дана мова. Усі живі істоти на Землі спілкуються між собою: одні - мовою жестів, інші - мовою звуків.
               На білому світі, на чорній землі
               Є мова у квітів, є мова в зорі.
               Є мова у бджілки, в метелика й клена
               В бузкової гілки, в любистка зеленого.
               Є мова в калини, в дрімучого лісу,
               У річки й стежини, в осіннього листу.
               Та тільки тому, хто цурається рідної мови
               Не промовлять вони ані слова.
   Учитель. Маємо безцінний дар: одну з наймилозвучніших, найбагатших і найкрасивіших мов світу, щедро напоєну теплими сонячними променями, срібними жайворонковими переливами та соловїними трелями, калиновим голосом сопілки. Маємо Мову - зігріту душею, оспівану й озвучену серцем.
   Учень. Українська мова - це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, неначе веселка,  гомінлива, немов весняний струмок.
               Ніжна, мила, світанкова.
               Ясна, чиста, колискова.
               Мелодійна, дзвінкотюча.
               Дивна, радісна, співуча.
               Лагідна, жива, казкова.
               Красна, чарівна, шовкова.
               Найдорожча, добра, власна.
               Мудра, сонячна, прекрасна.
              Солов'їна, барвінкова
              Українська рідна мова!
   Учень. 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента , у якому сказано: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю : "Установити в Україні День української писемності і мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця.
   Учитель. Зі святом вас, шановні добродії, зі святом, шанувальники рідного слова. Корені українського слова проросли із найдавніших діалектів прасловянських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами - перлами розцвітало у найдавніших памятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.
                Я - українка
               Я родом із величної землі,
                Чиє імення вимовляю дзвінко.
                Моя Вкраїно, ти весь час в мені,
                Бо я твоя дочка, я - українка.
                Зазнала ти немало у віках,
                Не раз топтали твою мову й пісню,
               Я не зречусь квітучого вінка,
               В якому майорить душа вкраїнська.
               Тобі вклоняюсь , матінко моя,
               За те, що ти мене благословила,
               Найкраща в світі батьківська земля,
               Вона мені подарувала крила.
   Учениця.
               Чому люблю я українську мову
               Чому люблю я українське слово,
               Співучіше за пісню солов'я?
               Чому люблю я українську мову?
               Люблю тому, що пісня ця моя.
               Де є ще такі слова привіту,
               Такі красиві, сонячні пісні?
               Вкраїнська серед мов усього світу
               Здається найбагатшою мені.
              І зайвих слів для вислову не треба -
              Є речення короткі і ясні.
              Вона подібна зорепаду з неба,
              Польоту птаха у височині.
              ...Уста виводять ніжну колискову,
             А за віконцем зіронька сія...
             Чому люблю я українську мову?
              Люблю тому, що мова ця моя!
   Учитель. Прислухайтеся: зранку й до вечора навколо вас звучить мова. Удома тебе лагідно будить мама чи тато, щось лепече малесенька сестричка чи братик, у школі про щось розповідають друзі, і ти сам у відповідб промовляєш українською мовою слова. Ти так звик до цього, що майже не помічаєш звучання мови й чуєш її лише тоді, коли вона звернена до тебе безпосередньо. А це ж так природно - розмовляти рідною мовою. Це те ж саме, що й дихати.
   Учень. Тарас Шевченко пятнадцятирічним опинився в російськомовному середовищі: пан Енгельгардт, Петербург, солдатчина в Оренбурзьких степах, знову Петербург. До речі, вже дорослим, Тарас Шевченко прожив в Україні тільки три роки. Але прославився тому, що творив рідною мовою.
   Учень. Борис Грінченко виховувався в російськомовній сімї (мати - росіянка, батько - російський офіцер), але зміг розкрити своє обдарування й зробити неоціненний внесок у розвиток української культури саме тому, що повернувся до рідної мови свого народу.
   Учень. У російськомовному середовищі починали своє життя такі відомі українські письменники, як Олександр Олесь, Борис Антоненко - Давидович, Володимир Сосюра.Та й хіба тільки вони? Але стали видатними діячами української культури.
                 Мово, мовонько, дай напитися
                 Із пелюстки слова твого.
                 З серця в серденько перелитися
                 І навік полюбити його.
                 Дай повірити всили власнії,
                Перші рими і перші рядки.
                І у віршеві відродитися
                Словом образним, сильним, дзвінким.
                Не дай загинути в бездуховності
                Й розгубити душі вогонь.
                Мово, мовонько, дай напитися
               З України рідних долонь.
   Учениця. Рідною мовою говорить серце й душа української землі. Не з примусу, а лише за покликом власного сумління та гідності плекаймо в душі любов до рідного слова.
               Торкніться сонячного слова
               На струнах серця і душі
               І старанно вивчайте мову,
               І трепетно любіте мову,
               І все життя шануйте мову,
               Мов рідну матір бережіть!
               Торкніться сонячного слова,
               Яке у серці я несу
               І, мов дитя, плекайте мову,
               Не дай вам Бог, не зрадьте мову.
               З пером в руці прославте мови
               Незламну силу і красу!
   Учитель. Людині дано Богом місце народження, країна, небо. А ще - мова, "золота зоряночка" нашої душі й долі, яку понесемо в життя, допоки й віку нашого земного.
               Дорожи українською мовою,
               Рідна мова - основа життя.
               Хіба мати бува примусовою
               Непутящим бува дитя!
   Учениця.
               Вивчайте, люди, рідну мову,
               Дітей, онуків нею вчіть.
               Її, як пісню колискову,
               Як матір в серці бережіть.
               Любіть цю мову, як кохану,
               В похмурі і щасливі дні.
               Любіть її, як Богом дану
               Лиш українцям на Землі.
   Учень.
               За милозвучність барвінкову,
               За присмак сміху й полину
               Плекайте, люди, рідну мову,
                Любіть, як сонце, як весну.
                Як хліб, як Землю, як Свободу
                Любіть, як горду нашу суть.
   Учень.
               Моліться ж мовою своєю,
               Хай біль і радість в тих словах
              До Бога линуть над Землею
              І освятять стражденний шлях.
              Встає зоря в імлі ранкова,
              Над Україною встає...
              Любіть же, люди, свою мову,
              Нас світ по мові пізнає.
   Учень. У пророчому посланні "І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм" український Мойсей - Тарас Шевченко писав:
Все розберіть... та й спитайте
Тоді себе: що ми?
Чиї сини? Яких батьків?
Ким? За що закуті?
   Учень. Поставмо ці питання й собі. Відчуймо себе не "рабами, подножками, гряззю Москви" і не "варшавським сміттям", не "перевертнями", що "з матері полатану сорочку знімають, помагають недолюдкам матір катувати". Ні! Згадаймо,що...
Ми є нащадки гнівного Тараса,
Його терни торкнулись наших тіл.
Народ возвести в націю - не в расу
Огненним словом Велетень хотів...
Встеляймо кручу пам'яті щоденно
Освяченими вітами верби:
Держава наша буде суверенна
Коли відчуємо себе народом ми.
   Учитель. Усе минає, а слово лишається. Зникають у безвісти царі, володарі, раби... на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки... гори перетворюються на купи каміння... все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво - рідна мова!
             
               
              Бринить - співає наша мова...
  Інтелектуальний турнір
Участь у змаганні беруть дві команди:"Інтелектуали" та "Ерудити".
         I тур "Розминка"
       Команда "Інтелектуали"
1. Чи може словосполучення складатися з одного слова?
2. "Жовтіє лист" - це словосполучення чи речення?
3. Чи правильно, що підмет відповідає на питання що робити? що зробити?
4. Які ви знаєте другорядні члени речення?
5. Найменша одиниця мови.
6. Чи може бути іменник у називному відмінку обставиною?
7. Якого роду іменник "цеце"?
8. Речення, у яких дві або більше граматичні основи - це...
9. Чи ставиться інколи між підметом і присудком тире?
         Ко манда "Ерудити"
1. Що вивчає синтаксис?
2. Слово або декілька слів, зв'язаних за змістом і граматично, має завершену інтонацію, виражає закінчену думку - це...
3. Частина мови "ой"?
4. Скільки є частин мови?
5. Що вивчає фонетика?
6. Слова, їх походження і вживання вивчає...
7. Слова, близькі за значенням, але різні за вимовою...
8. Скільки букв має українська мова?
9. Назвати самостійні частини мови.
     II тур "Жартівлива торбинка"
(Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них).
1. До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи? (М Анна).
2. Як з буряка можна зробити бурю?
3. З чого починається день?
4. Що стоїть між небом і землею?
5. Якого каміння немає в морі?
6. Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору?
7. Яка рослина убиває звіра?
8. Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі?
9. Як написати одним словом "мати", "батько", "син", "дочка"?
      III тур "Прощавай, суржик!"
    (Учні усно виправляють помилки).
              Завдання для першої команди.
1. Не сиди на полу.
2. Урок почнеться в 13 годин.
3. Мені повезло - не визивали до дошки.
4. Дошку вимили чистою тряпкою.
5. Відкрийте форточку.
            Завдання для 2 команди.
1. Хронометраж часу.
2. Чергувати в столовій.
3. Білети на поїзд.
4. Святкові міроприємства.
5. Виключення з правопису.
Закінчити фразеологізм:
   1. Підливати олії...
    2. Товкти воду...
   3. У свинячий...
   4. Спіймати вітра...
    5. Ні риба...
    6. Дамоклів...
    7. Авгієві...
    8. Муха...
    9. Між молотом і ...
   IV тур "Лінгвістичний двобій капітанів"
                     Відгадати загадки:
 -Як записати слово робота п'ятьма літерами, чотирма?
- Житель чи мешканець будинку?
- Ставлення чи стосунки до людей?
               Замінити описові звороти відомих людей їхніми прізвищами:
Дочка Прометея, співець чуття єдиної родини, Кобзар, великий комік, Каменяр, українська Сапфо, корифей українського театру, творець залізних строф, мандрівний філософ.
Довідка. І. Карпенко - Карий, П. Тичина, Т. Шевченко, Маруся Чурай, Ч. Чаплін, І. Франко, Є. Маланюк, Г. Сковорода, Леся Українка.
-

                         Турнір красномовців
           Вислови про красномовство
= Красномовство - це мистецтво говорити так, щоб ті, до кого ми звертаємося, слухали не лише без труднощів, але із задоволенням, і щоб захоплені метою й підбурені самолюбством, вони захотіли глибше у неї проникнути.                 
                                                                                                                     Б. Паскаль
=  Красномовство належить до тих мистецтв, які усе здійснюють і усього досягають словом... Адже воно зібрало й тримає у своїх руках, можна сказати, сили усіх мистецтв!
                                                                                                                    Платон
= Істинне красномовство - це вміння сказати все, що треба, і більше, ніж треба.
                                                                                                                    Ф. Ларошфуко
Конкурс 1
"Розминка"
(Учасники по черзі відповідають на запитання, правильна відповідь - 1 бал).
1. Що вивчає стилістика?
2. Скільки стилів мовлення в українській мові?
3. Найменша неподільна мовленнєва одиниця.
4. Наука про стійкі сполучення слів.
5. Що пояснює тлумачний словник?
6. Що вивчає етимологія?
7. Як називають науку про красномовство?
8. Хто з українських письменників заповів написати на могилі: "Світ ловив мене та не спіймав"?
9. Де народився Г. Сковорода?
10. Батьківщиною красномовства вважають...
11. Який стиль мовлення використовується під час виступу перед аудиторією?
12. Наука про правильне наголошення слів.
Конкурс 2
" Привітаймося!"
Записати відомі вам етикетні формули вітань.
(Кількість вітань - кількість балів)
Конкурс 3
" Приємно познайомитися!"
Представити себе як учасника турніру красномовців.
(Враховувати форму вітання, звернення до присутніх, бачення себе у конкурсі, завдання, побажання)
Конкурс 4
"Оратор"
Промовити речення із запропонованою інтонацією.
1. Яка гарна гра!(із захопленням, осудом)
2. Оце так свято! (із радістю, розчаруванням)
3. Яка чудова пора! (із замилуванням, зневагою)
4. І де ви були? (із хвилюванням, розчаруванням)
(По 2 бали)
Конкурс 5
"Працюємо редактором"
Відредагувати речення
1.Черговенька, мені довідочку завірте, будь - ласочка.
2. Нині виробничі стосунки повернули на краще.
3. Як ви відноситесь до прогулянки пишки.
4. Чи мало часу я витратив даром.
5. Ви маєте рацію, а я не маю навіть плеєра.
6. У диктанті зустрічаються помилки.
7. На цей рік ми виписали багато газет.
Конкурс 6
" Мово барвиста"
Визначити стійкі словосполучення в уривку.
Спокуса
Лиска їла кусень сала.
аж за вухами тріщало,
Лис в її дивився писок
Хижо - молоко аж кисло.
Ой, як глибоко запало
в душу Лиса добре сало.
Бо кишки марш грають в Лиса,
шлунок судорога тисне.
Лис упав на землю крижнем
і завив, неначе ріжуть:
-Лиско, ріжеш без ножа!
Пригости, не ображай!
Майже тиждень, хто б це знав
тріски в роті я не мав.
Як пить дати, помираю!
Дай хоч трішки я благаю!
Хитра лиска на все те
навіть вухом не веде...
(Найбільша кількість балів - 10)
Конкурс 7
"Як ми говоримо"
Вибрати із наведених прикладів варіанти слів та словосполучень, що відповідають лексичним мовним нормам.
Говорити на українській мові
Говорити українською мовою
Брати участь
Приймати участь
Пам'ятка архітектури
Пам'ятка Тарасу Шевченку
Вибирати депутатів
Обирати депутатів
Весняна кампанія
Весняна компанія
(Правильна відповідь - 1 бал)
Конкурс 8
"Промовець"
Підготувати виступ перед ровесниками та громадськістю села з нагоди ювілею школи.
(5 балів).

                              У світі сленгу
                                             Театралізоване дійство
Ведучий. З- поміж багатьох скарбів нація має свою мову. Випадково це чи ні? Я думаю,що кожен назве рідну мову справжнім скарбом народу..
Ведучий. Багато українських поетів оспівували  у своїх поезіях красу рідної мови.
   Ой, яка чудова українська мова!
   Де береться все це, звідкіля і як?
   Є в ній ліс - лісок - лісочок,
   Пуща, гай, діброва,
   Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
   І така розкішна і гнучка, як мрія.
   Можна "звідкіля" і "звідки",
   Можна і "звідкіль".
   Є у ній хурделиця, віхола, завія,
   Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
   Та не в тому справа, що така багата.
   Помагало слово нам у боротьбі.
   Кликало на битву проти супостата,
   То звучало сміхом на полях плаката,
   І за все це, мово, дякуєм тобі.
   Скрізь одне жадання, і мета, і ясність.
   Живемо, працюємо, як одна сім'я,
   І краса новітня окриля сучасність,
   Цю красу звеличує мова і моя.
   Нас далеко чути, нас далеко видно.
   Дмуть вітри історії в наші паруси.
   Розвивайся й далі, мово наша рідна,
   І про нас нащадкам вістку донеси.
Ведучий. Буває, слухаєш чиюсь розповідь, і аж заслухаєшся. А інший почне говорити, скажімо, відповідати в класі на уроці, і нехіть бере слухати якісь недоречні, покалічені слова...
Ведучий. Йдеться про небажання вивчати мову та повсякденну мовну неохайність, яку чути щодня, навіть, буває, від поважних осіб. Люди не звикли надавати значення тому, які слова вживати, правильні вони чи ні, їм - "всьоравно". На жаль, досить часто така наша байдужість та недбалість у ставленні до мови призводить до ситуацій, які й кумедними назвати важко.
Ведучий. Хочете пересвідчитись у цьому? Пропонуємо вашій увазі інсценізацію усмішки Павла Глазового "Кухлик".
Ведучий. Суржик або сленг (жаргон) - це наша біда. Жаргонні слова або вирази в усній мові, характерні для людей певних професій (моряків) або соціальних прошарків.
Ведучий. Найстрашніше, коли сленг прописався серед молоді.. Давайте подивимося на себе в дзеркало. Та ось що ми в ньому побачимо.
                     Сценка "Застукали"
1 учень. Прівєт, чувак!
2 учень. Хелов!
1 учень. Домашку настрочив?
2 учень. Хто? Я? Я що геть дурне дитя, я ж весь вечір дивився "Універ" та "Кухню", куди там ще й домашку?!
1 учень. А я списав 3 строчки з ГДЗ.
2 учень. О, дай скатать.
1 учень. А ти трубу дай пограться.
2 учень. Та тихо ти, оно баклан сидить, розшистаче про нас.
1 учень. Та чо ти парися, не нашистаче.
(Лунає дзвінок на урок, усі сідають за парти, до класу заходить директор школи з ним - учень).
Директор. Діти, в кого тут мобільний телефон?
3 учень. Вікторе Васильовичу, у нього.
2 учень. Ну, ти в мене получиш. Іди сюди!
Директор. Це ти йди сюди і телефончик прихопи.
1 учень. Застукали...Хана усім.
Ведучий. А я ще когось бачу в цьому дзеркалі. Та це ж супермодні дівчата з десятого класу. Здається, вони щось хочуть нам сказати.
1 дівчина. (до залу). О! Які у нас гьорли і чувихи! Хоч усіх у тачку і на бродвей! Я чисто конкретно, без понтов (принюхується). Але діла у вас, баклажани, емемем . Ви що, поїхали, такий смел! Колгосп!
2 дівчина. Кайфуєм!
1 дівчина. Кайфуєте? Одчиніть амбразуру.
2 дівчина. Заколдрить.
1 дівчина . Заколдрить? Будь спок. Розлили тут чорнило чи кисляк. Зараз припливе тічерка, виставить шнобель, все унюхає і зробить нам Камбоджу.
2 дівчина. Що ти , Юлю хочеш?
1 дівчина. Ну - ну, ти , Надю, не грузи мене, що ти зробиш? Будь кентом, що  не врубалася? Заникала десь шампунь, дай-но і мені буснути (Бере воду, п'є). О! Єс! А ти , чувак, злиняй! Олрайт!
Ведучий. Богдане, ти щось зрозумів? Тобі сподобалося?
Ведучий. Ні. Це, мабуть, якесь криве дзеркало. А ти б хотіла потрапити в задзеркалля?
Ведучий. А що, давай гайнемо в казку. Он уже і королеви йдуть.


   

Немає коментарів:

Дописати коментар